Wednesday 18 June 2008

UK Carboot Sale





Bagi warga UK, carboot sale sudah sinonim dalam aktiviti mingguan, malah ramai yang meletakkannya sebagaii takwim pada summer seperti sekarang ini.
Bagi yang tidak pernah mengunjungi UK, carboot sale mungkin suatu yang janggal dan mungkin pernah didengari tapi tidak pernah melihatnya apatah lagi mengunjunginya.

Di UK, terdapat beberapa tujuan diadakan car boot sale ini (hasil daripada pemerhatian) antaranya adalah:
1. Mengeluarkan barang-barang yang tidak diperlukan dari rumah (samada barang baru @ lama)
dan ruang yang dikosongkan dirumah akan digantikan dengan barangan lain.

2. mendapatkan sedikit pulangan daripada jualan barang rumah tersebut walaupun tidak seberapa.

3. Santai pada summer. Umum mengetahui bahawa orang-orang Eropah suka berjemur ketika summer. Dikesempatan ini mereka lepak sambil menjual barangan mereka.

Barang-barang yang terdapat di carboot adalah pelbagai dan tidak menentu, maklumlah barang rumah terpakai. Antara barangan yang polupar adalah pakaian (jaket, bayi n kanak-kanak), collectable, toys dan juga pinggan mangkuk (Royal Dolton , Royal Albert dll royal)
Dari segi harga pula, memang terlalu murah jika dibandingkan dengan barangan baru dan juga di dalam ebay. Malah, jika kena pada keadaan kita boleh bargain atau dapat free aje..

Dalam pemilihan carboot pula, bolehlah dikategorikan kepada dua yang utama iaitu carboot orang sederhana dan juga carboot orang kaya. Bagi carboot orang sederhana, barang yang dijual biasanya jenis barangan sama tetapi jenama biasa dan barangan collectable pun kurang menarik. Manakala bagi carboot orang kaya pula, barangannya adalah berjenama dan barangan collectable pula menarik. Harga pula tidak menentu.

Biasanya jika dah pergi ke carboot ni, macam-macam barangan yang hendak dibeli...kelabu mata, cuma nak kene beringat. Tanpa disedari, habis sepoket duit...

Apa-apa hal carboot memang best, dan kesempatan ini digunakan oleh rata-rata rakyat Malaysia di UK ini untuk mengumpulkan barangan untuk dibawa balik ke Malaysia samada untuk barangan sendiri, saudara mara rakan taulan dan juga untuk digunakan semasa di UK ini.

4 comments:

SiLabi said...

jelin pun gi tempat ni dulu masa dia holiday kat UK. Dia duk umah Kamal kat leicester.

pacak uitm said...

jaket yg budak kecik tu pakai smart toll,..mane leh dpt? roger a.s.a.p

pacak uitm said...

jaket yg budak kcik tu pakai smart seyh...mane beli ??

Mohd Shukri b. Mohamad Jani, Rafidah bt. Hamdan said...

Jaket tu beli kat car boot ni laa...
Rege £1 jee...